Montaż subwoofera


 

Często fabryczne nagłośnienie samochodu Nam nie wystarcza. Głośniki o wielkości 13 lub 16 cm zamontowane z przodu auta nie są w stanie wydobyć z siebie fal o odpowiedniej długości, czyli niskich tonów. Jeżeli odczuwamy ich brak i nie wykorzystujemy w pełni przestrzeni bagażowej, dobrym pomysłem jest montaż dodatkowego subwoofera.

Subwoofer montuje się w bagażniku. Ucho ludzkie jest w stanie wyłapać, skąd dochodzą wysokie tony, i dlatego tweetery instaluje się na konsoli lub na słupkach z przodu auta, tworząc przed słuchaczem tzw. scenę akustyczną. Średnie tony mają nieco dłuższe fale i dlatego głośniki przenoszące te fale można bez problemu zamontować niżej, w drzwiach przednich.

Niskie tony mają bardzo długie fale akustyczne, dlatego do ich wytworzenia potrzebne są głośniki z membraną o dużej średnicy (20-30 cm). Fale te nie zanikają tak łatwo, dlatego będą dobrze słyszalne, nawet jeśli będą wydobywać się z bagażnika auta.

Rozróżniamy dwa rodzaje subwooferów: pasywne oraz aktywne. Te drugie mają wbudowane wzmacniacze. Ich zaleta jest taka, że są dużo tańsze oraz łatwiejsze w montażu. Tubę czy skrzynię trzeba jedynie podłączyć do zasilania oraz poprowadzić sygnał z radia.

Wzmacniacze w subwooferach aktywnych są teoretycznie dobrane do mocy głośnika, ale w praktyce jest to układ o bardzo uproszczonej budowie w porównaniu ze wzmacniaczami oferowanymi na wolnym rynku. Subwoofery aktywne są też elementami uniwersalnymi– przez ich konstrukcję trudno dobrać je odpowiednio do akustyki samochodu, instalacji, miejsca i budowy bagażnika.